News-detail

Categorie: Algemeen

Publicatiedatum: 02-11-2020

Vigo van Gemd (JB1) en Thijs Merceij (OMHC JB1) begonnen een bedrijf


Wat doe je als de wifi uitvalt middenin een potje Fifa? Vigo van Gemd (Victoria
JB1) en Thijs Merceij (OMHC JB1) begonnen een bedrijf.



Stel je voor, je bent bij een vriend aan het logeren. Jullie
zitten middenin een potje Fifa en plotseling valt de wifi uit. Doorspelen is
geen optie. De meeste jongens zouden gaan voetballen, hun stick pakken en gaan hockeyen
of voor een offline spel kiezen. ‘Wij gingen logo’s maken.’ Vigo van Gemd lacht
verontschuldigend. ‘We hadden niks te doen, dus moesten we iets verzinnen.’  


Vigo is 14 jaar en speelt bij Victoria in JB1. Zijn vriend
Thijs Merceij is 13 en speelt bij Ommoord JB1. De twee kennen elkaar van hockey
en van het Emmauscollege waar ze bij elkaar in de klas zaten. ‘We hadden
allebei wel interesse in kleding,’ zegt Thijs. ‘En een eigen kledingmerk leek
ons wel wat.’

Chill-kleding

Een jaar en meerdere logeerpartijen later hebben de twee
vrienden een duurzaam kledingbedrijf. VT fashion – de V staat voor Vigo en de T
voor Thijs – verkoopt casual kleding. ‘Gewoon lekkere chill kleding waar je je
comfortabel in voelt,’ zegt Thijs. Allebei hun teams namen teamtruien bij hun
af. De hoodies, T-shirts, broeken en shorts zijn gemaakt van biologische katoen
en gerecycled polyester. Want duurzaamheid was een belangrijke voorwaarde. Ook
draagt het de stempel van Fairwear. ‘Er is al zoveel rotzooi te koop,’ zegt
Vigo. ‘En we willen niet dat het door kinderhandjes is gemaakt.’

Geheim

Na het eerste logo-ontwerp volgden nog vele versies voordat
het design helemaal naar hun zin was. Daarna moesten ze op zoek naar een kledingleverancier
die ze ‘vanwege de concurrentie’ liever geheim houden. ‘Ik ken veel kinderen
die dit ook wel zouden willen doen,’ zegt Thijs. ‘Als mensen zien waar je het
vandaan haalt kunnen zij ook een eigen merk beginnen,’ zegt Vigo. Bovendien kostte
het de jongens veel tijd om een leverancier te vinden die de kleding had die ze
aanstond èn aan alle duurzaamheidseisen kon voldoen. ‘We hebben daar veel voor
gegoogled,’ zegt Vigo. ‘Dat heeft ons echt dagen gekost.’

Omdat de jongens zelf geen voorraad bijhouden moest de
leverancier ook akkoord gaan met kleine orders. Gemiddeld krijgt VT fashion
zo’n 5 tot 10 bestellingen per week. ‘We hadden de leverancier een bericht
gestuurd met ons plan en voorstel,’ verteld Vigo. ‘Een paar dagen later kregen
we een heel aardig bericht terug dat hij er helemaal achter stond en graag met
ons meewerkte.’

Nu ze de kleding hadden en het logo konden ze op zoek naar
een drukker vinden die met hun wilde samenwerken. Via via vonden ze een
geschikt bedrijf. ‘Tijdens onze eerste afspraak was het allemaal heel
professioneel,’ zegt Thijs. ‘We werden in een apart kamertje ontvangen en hij
stelde ons allemaal zakelijke vragen. We hebben hem toen alles uitgelegd, over
onze doeltelling en hij stond daar ook helemaal achter.’

Smaak

Omdat ze zelf geen kleding ontwerpen zijn ze afhankelijk van
wat de leverancier inkoopt. ‘Soms zit er ook niks tussen,’ zegt Thijs. ‘En hij
heeft ook allemaal kleding die we nooit zouden verkopen.’ Over de keuze wat wel
en wat niet bij hun merk past zijn ze het meestal wel eens. ‘Onze smaak is wel
een beetje hetzelfde. Wel hebben we soms discussie over kleuren,’ zegt Vigo. Inspiratie
voor wat ‘in’ is halen ze vooral van Instagram en school. ‘Als je een beetje om
je heen kijkt dan zie je vanzelf wel wat aanslaat,’ zegt Thijs.

Met hulp van de vader van Thijs bouwden ze een website. De
opa van Vigo maakte de foto’s waarop ze zelf en
een nichtje van Thijs model staan. Tegen de tijd dat corona uitbrak waren ze
net een paar maanden in bedrijf. Gelukkig had het virus geen nadelig effect op
hun handel. In tegendeel. ‘Juist tijdens de corona lockdown ging het hard,’
zegt Vigo. ‘We zaten natuurlijk thuis dus we hadden veel tijd om aan promotie
te doen. Heel veel mensen gingen thuis bestellen.’

The Ocean Cleanup

Wat ze verdienen komt op een bankrekening die hun ouders
beheren. De winst gebruiken ze om te investeren. Bijvoorbeeld in professionele
modellen en fotografie. En hoewel ze natuurlijk ook gewoon geld willen
verdienen is dat niet het enige doel. Behalve geen schade aanrichten willen de vrienden
met hun onderneming ook iets goeds doen voor de natuur. Daarom doneert VT
fashion één euro per bestelling aan The Ocean Cleanup, een organisatie die
technologieën ontwikkelt om plastic uit de oceanen te halen. ‘Tijdens mijn
vakantie op Ibiza was ik geschrokken van de enorme hoeveelheid plastic in het
water,’ zegt Vigo. Toen we later besloten om het bedrijf aan een goed doel te
koppelen, moest ik meteen daaraan denken.’

Winkel

De marketing doen ze op Instagram. Thijs bedenkt de ‘give
aways’ en Vigo maakt de tekstjes. Ze overleggen op school in de pauze. ‘Het
bijhouden van Instagram is soms wel moeilijk,’ zegt Vigo. ‘Want eigenlijk moet
je elke dag wel een nieuwe post erop zetten.’ De woensdagmiddag is een goed
moment voor een Instapost net als de vrijdag. ‘In het weekend niet, dan heeft
iedereen veel andere dingen te doen.’ De verkopen gaan via de website maar hun
absolute droom is een eigen winkel. ‘In Rotterdam, want dat is onze stad en dan
op de Coolsingel vlakbij de Bijenkorf of op de Meent.’ 

Nieuwsgierig geworden? Neem een kijkje op VTfashion 

Hockey jij bij Victoria en heb jij ook een bijzondere hobby
of aparte bijbaan? Laat het ons weten: [email protected]




Share by: