7-9-2018

Dames 1 laat de eigen jeugd dit seizoen meer meedraaien

Het team van Dames 1 beleeft dit seizoen een primeur. De ploeg van coach Lennard Poillot begint op zondag 9 september aan het avontuur in de nieuw gevormde Promotieklasse, een niveau onder de Hoofdklasse.

Hoewel het behalen van de Promotieklasse vorig seizoen het doel was van Victoria D1, sloot de selectie met gemengde gevoelens het hockeyjaar af. In de laatste wedstrijd verspeelde Vic de titel in de Overgangsklasse. "Er was teleurstelling”, zegt Poillot. "Maar al snel maakte die plaats voor blijdschap, omdat we van ver gekomen waren. Na de winterstop stonden we zevende. Daarna beleefden we een uitstekende periode met bizarre uitslagen en haalden we de Promotieklasse. Het besef dat we daar trots op mochten zijn, kwam snel.”

Na het spannende slot van de competitie veranderde de selectie van samenstelling. Romy van Luijk, Tessa Goté, Esmee Peet, Ruth Smalbraak en Floks van der Beek zijn er om uiteenlopende redenen niet meer bij. Ethel de Jong, Willemijn van Schie, Juliette Vogel, Sabine van den Eijnden en Renee van den Brand kwamen. Poillot gaat het jaar in met een relatief kleine selectie. Aanvulling moet regelmatig komen uit MA1.

Lennard: "Het vertrek van speelsters is opgevangen door een aantal nieuwe aanwinsten die dan ook voor een net iets andere balans en dynamiek binnen het elftal zorgen. Daarnaast is er bewust een keuze gemaakt om de jeugd meer mee te laten draaien. Bewust, omdat we een betere link met de jeugdopleiding willen en ook omdat we de aanmeldingen in potentie niet beter vonden dan onze eigen jeugd. Misschien in het begin nog wel, maar onze verwachting was dat een aantal jeugdspeelsters hier gedurende het seizoen over heen zou gaan en dat zou betekenen dat nieuwe speelsters dan in Dames 2 terecht zouden komen of dat zij de ontwikkeling van onze eigen jeugd zouden tegen houden. Dat zagen we niet zitten.”

De coach beseft dat hij met een smalle selectie minder druk op de dames van Victoria kan leggen. "Er wordt meer van de intrinsieke motivatie van de dames verwacht, dat ze elkaar meer moeten aanspreken als een medespeelster verzaakt en dat er meer van mij als coach wordt verwacht qua motiveren. Geen idee of we hier allemaal aan toe zijn, de tijd zal het leren!”

Wat zijn de verwachtingen/doelstellingen voor dit seizoen?

Lennard: "Ik ben tevreden als wij op het einde van het seizoen een hecht, kritisch, constant en fit Victoriaans team zijn. Met een positief imago binnen de club. Een team ook, waarvoor iedereen graag wil blijven spelen, waar we elkaars krachten gebruiken en versterken en waarbinnen iedereen zelf haar eigen verantwoordelijkheid neemt.”

Waarom moet elk lid van Victoria een keertje bij jouw team kijken komend seizoen?

Lennard: "Omdat zeven van onze speelsters vanaf de jeugd al bij Victoria spelen en er geregeld speelsters uit de A-jeugd bij ons aansluiten, heeft Victoria D1 een duidelijke Victoria-signatuur. Dat zie je terug in onze speelstijl, de cultuur van ons elftal en in de combinatie tussen plezier en prestatie!”