9-11-2018

Frederik Groenland doet graag iets terug voor Victoria

Even leek het er afgelopen zomer op dat Frederik Groenland (24) Heren 1 van Victoria vaarwel zou zeggen. Zijn studie geneeskunde en bijbehorende co-schappen namen zoveel tijd in beslag dat hij dacht de combinatie met hockey niet meer te kunnen maken. De aanvoerder zat op "het randje” van wat praktisch nog mogelijk was. Met het jammerlijk missen van een plek in de Promotieklasse zou zijn hockeyloopbaan eindigen.

Enkele maanden later zit de aanvoerdersband echter nog stevig om Frederiks arm. "Ik kon het toch niet over mijn hart verkrijgen om de ploeg de rug toe te keren”, zegt hij, aan de vooravond van de derby tegen Leonidas (zondag 14.45 uur bij Vic). "Het speelde mee dat ik hockey graag goed wilde afsluiten. Ik voelde me ook min of meer verplicht om de club te helpen. Wat dat betreft is er bij mij wel sprake van echte clubliefde. Ik hockey al achttien jaar bij Victoria, sinds de F-jes, ik woonde er om de hoek. De club heeft mij ontzettend veel gegeven. Niet alleen heb ik er goed leren hockeyen, maar ook op sociaal vlak heb ik heel veel opgestoken. Daar ben ik Victoria erg dankbaar voor. Dan wil je ook iets terug doen.”

Of dit seizoen dan zijn laatste wordt wil Frederik nog niet zeggen. "Volgend jaar studeer ik af. Ik bekijk het dan wel. Maar het wordt steeds lastiger, omdat je volle dagen draait. Dinsdagavond moest ik de training afzeggen vanwege een hechtcursus. Hockey is een extra belasting. Tegelijkertijd is het superleuk en haal ik uit hockey enorm veel plezier en energie.”

Zijn inbreng in het jonge team is nog steeds flink, zoals afgelopen zondag toen hij Heren 1 met twee treffers langs Union loodste. Die zege bracht Victoria na een wisselvallige start van het seizoen bovenaan de ranglijst in de Overgangsklasse A. Inmiddels beseft het hoogste herenteam dat het hockeytechnisch misschien wel een van de betere teams is, maar dat er meer bij komt kijken om te winnen en dat scherpte een voorwaarde is.

Frederik: "Als jong team hebben we minder ervaring in de juiste keuzes maken op cruciale momenten. Als je in een wedstrijd tegen een muur aanloopt, draait het erom de juiste oplossing te vinden. Ervaring helpt je dan meer dan puur je hockeykwaliteiten. Daar zijn we nog kwetsbaar. We hebben dat ook besproken in het team. Er zit de laatste weken een stijgende lijn in het spel.”

Zondag kan Heren 1 thuis de goede reeks resultaten voortzetten tegen buurman Leonidas. Een speciale pot, volgens Frederik. "Altijd leuk om tegen je buurman te spelen”, zegt hij. "Maar we doen er niets speciaals voor.” Vanwege een sponsorevent op Vic en een T-Dansant met de Hermes House Band kan het weleens volle bak worden aan de Kralingseweg. "Ik roep iedereen op om ons zondag aan te komen moedigen en een drankje te doen op het TD. Wel op eigen kosten helaas”, lacht hij.