26-1-2019

Victoria degradeert uit de Hoofdklasse

In de allesbeslissende laatste wedstrijd tegen naaste rivaal Rotterdam kwam Victoria Heren 1 zaterdag tekort voor een langer verblijf in de Hoofdklasse Zaal. Na een sterke eerste helft verspeelden de Kralingers in de slotminuten de kansen op lijfsbehoud: 3-6. Volgend seizoen zakt Vic af naar het District.

De grote hal van het Topsportcentrum was volgelopen voor de stadsderby. Veel Victorianen - van jong tot oud - hadden aan de oproep van het team gehoor gegeven om te ‘supporten’. Voor rust beloonde het team van Eelko van Roon die loyaliteit door een voorsprong van 2-0 te nemen met treffers van Fredrik Groenland en Olivier van Tongeren (na een prachtige assist van Mees Doorenbos). Vijfenveertig seconden voor het rustsignaal bracht Rotterdam de spanning terug door een betwiste strafcorner te benutten.

Het leek alsof er iets geknakt was bij Victoria, want na rust kwam Rotterdam op voorsprong: 3-2. Toen Joost van Eijck met een strafcorner de ploegen toch weer op gelijke hoogte had gebracht, maakte het Topsportcentrum zich op voor een zinderende slotfase. Een doelpunt zou Vic naar de play-outs brengen. Zo ver kwam het niet. Een grote verdedigingsfout - een bal op een in de cirkel vrijstaande HCR’er - bezegelde het lot van Victoria. Gedesillusioneerd moest Vic nog twee treffers incasseren.

Zo komt er een einde aan het Hoofdklasse-avontuur van de Kralingers, die zich dapper geweerd hebben. Twee zeges (de eerste wedstrijd tegen Rotterdam en een knappe 7-5 tegen topper SCHC) waren echter niet genoeg. Frederik Groenland was met acht doelpunten de topscorer van het team.