23-10-2019

Eerste overwinning Dames 1

Eindelijk was daar deze zondag de eerste overwinning van Dames 1 in de hoofdklasse. Onze dames wisten het als laatste geplaatste HGC met 0-2 te verslaan. Hoewel het een mooie zege is was Victoria niet de hele wedstrijd de dominante partij. Volgens de verslaggever van Hockey.nl had HGC vooral voor rust best een goal kunnen maken. Lees hieronder het verslag van Hockey.nl. De foto is van Willem Vernes.

Het was interessant om te zien wat de kwaliteitsverhoudingen waren tussen de twee ploegen die afgelopen seizoen promoveerden uit de Promotieklasse. Victoria wist het kampioensteam bij elkaar te houden, HGC raakte een aantal speelsters kwijt en schoof enkele A-junioren door.

Toch was het HGC dat voor rust indruk maakte tegen Victoria, door lang het initiatief te hebben. Alleen voorin is er werk aan de winkel. Drie grote kansen creĆ«erde de club uit Wassenaar in de eerste helft, Victoria één. De schoten op doel van Isis van Loon en Julie Sytsema misten precisie en waren recht op Victoria-keepster Hannah Klunder af.

De twee versierde strafcorners van HGC voor rust gingen ook in rook op, nadat het samenspel tussen de aangever, de stopper en de sleper haperde. Daardoor kwam er geen sleep of schot op doel, een ander aandachtspuntje voor het team van coach Yara Casteleijn.

Goals van Victoria

Vanaf het derde kwart kantelde de wedstrijd, toen Victoria twee keer bij een counter totaal ongedekt werd en met een paar strakke passes het spel razendsnel naar de andere kant van het veld verlegde. Een doelpunt vloeide er niet uit voort, maar Victoria werd sterker. Het versierde ook twee strafcorners, die niet werden verzilverd.

In de 58ste minuut bij de derde strafcorner konden de uitlopers van HGC een tegendoelpunt niet meer voorkomen. Het was Roos Heimel van Victoria die uit de scrimmage de bal binnensloeg en zodoende de openingsgoal op haar naam schreef. Vlak voor tijd maakte Danni Jordan na een snelle counter de 0-2. Dat gebeurde kort nadat de scheidsrechter geen voordeel had gegeven aan HGC, dat na het fluitje eigenlijk de 1-1 maakte, maar die telde dus niet. In plaats daarvan kreeg HGC een strafcorner, waarvan de variant door Victoria werd doorzien. Daardoor was het extra zuur voor HGC, dat nog altijd op nul punten staat. Victoria heeft er nu vier.

Aanstaande zondag spelen de dames om 12:45 uit tegen HDM.