23-2-2023

Victoria voorkomt hoge energiekosten door verduurzaming

Overal in Nederland staan sportverenigingen op omvallen nu de energierekening hoog oploopt. Ook Victoria kijkt tegen een gigantische stijging van de energiekosten aan als het contract volgend jaar vernieuwd wordt. Daarom vindt op dit moment een grootscheepse verduurzaming plaats. "Als we dit niet doen hebben we volgend jaar een gat in de begroting van een of twee ton.”

Sinds de oorlog in Oekraïne zijn de energieprijzen enorm gestegen. Huishoudens maar ook sportverenigingen worden getroffen door torenhoge energierekeningen. Victoria heeft het geluk dat het nu nog een voordelig energiecontract heeft. Maar dat loopt eind dit jaar af. "We moeten dus alles nu doen. Voor het einde van het jaar moet het klaar zijn.”

Aan het woord is Pieter Tavenier die sinds vorig jaar de verduurzaming van de club onder zijn hoede neemt. "Stephan [Sluijters red.] vroeg mij vorig jaar of ik mee wilde denken over de mogelijkheden. Toen ben ik er vol in gedoken. Ik vind het leuk om te doen en heb nu even tijd. Dat kwam dus mooi uit.”

55 procent minder gas

Met zijn jarenlange ervaring in de energiesector – onder andere als directeur windenergie bij Eneco - en zijn passie voor verduurzamen is dit een kolfje naar zijn hand. "Ik heb veel ervaring met projectontwikkeling en ken de energiemarkt goed. Dat helpt enorm.”

Om te beginnen dook hij in het energieverbruik van Victoria. "We hebben gekeken waar de energie aan op ging, wanneer we stookten en welke ruimtes.” Daar bleek veel winst te behalen. "Alleen al door bewuster met energie om te gaan, alleen te stoken als dat echt nodig was en de cv een graadje lager te zetten hebben we de tweede helft van 2022 maar liefst 55 procent minder gas gebruikt dan dezelfde periode in 2021.”

Hockey tennis squash

Hij werd daarbij bijgestaan door leden van de squash, tennis en hockey. Samen met Loek Bles, Gus Gevaerts, Atze Boerstra, Marinus Elenbaas, Gerben Meijer en Stephan Sluijters vormde Tavenier een energieteam. "Het is heel leuk om het met de hele breedte van de sportvereniging te doen.” Bijkomend voordeel is dat Loek en Gus ervaren zijn, want zij hebben eerder zonnepanelen op de squash en tennis geplaatst. En Atze is professor klimaatbeheersing in de gebouwde omgeving. En Gerben Meijer is als onderhoudsman van de vereniging ook onmisbaar” Marinus Elenbaas fungeert als de dagdagelijkse chef energie. "Hij zet de verwarming aan. En nu dus vooral uit.”

En dat helpt. Waar iedereen zijn energierekening zag verdubbelen kreeg Victoria maar liefst 20.000 euro terug van Eneco. "Dat kon alleen omdat we nog een oud contract hebben”, zegt Tavenier. Voordat dit eind 2023 afloopt wil Tavenier de verduurzaming van Victoria voor elkaar hebben. En dat is een behoorlijke klus. Want het pand van Victoria is ingewikkeld en documentatie ontbreekt.

Rare patronen

"Het heeft een paar maanden geduurd voordat we door hadden hoe alles in elkaar zit. Hoe de CV wordt aangestuurd, hoe het leidingenwerk loopt en hoe dat slimmer kan. We zagen rare patronen.” Zo ontdekte hij samen met ingenieursbureau DWA dat de verwarming niet aan te sturen is. "Dat is een groot systeem dat wordt gestuurd op de buitentemperatuur. En als het aan gaat is het meteen overal aan. Als het om drie uur ‘s nachts koud is gaat alles aan. Ook de hockeyhal, de squash.”

Om het overzichtelijk te maken heeft hij het project opgeknipt in een paar blokken: eerst isoleren en zonnepanelen plaatsen, daarna de verwarming. Op de tennishal komen meer dan 500 zonnepanelen. Daarmee kan Victoria 80 procent van de stroom opwekken die het zelf gebruikt. "Eind maart verwacht ik dat we groen licht krijgen voor de subsidie. Dan moeten we nog een rondje stoeien met de aannemer en als dat goed gaat liggen ze dus voor de zomer op het dak.”

Isoleren

Die extra stroom wil Tavenier zoveel mogelijk zelf benutten. Bijvoorbeeld voor de infrarood panelen die boven de tafels in het clubhuis komen. "Dat is hele comfortabele warmte. En dan hoef je niet de hele ruimte warm te stoken.” Ook komt er een hybride warmtepomp met een boiler die met zonnestroom verwarmd wordt.

Om zo min mogelijk te hoeven stoken moet het pand geïsoleerd worden. De eerste week van januari is daar hard aan gewerkt, maar er moet nog veel gebeuren. In het weekend van 18 en 19 februari volgt een tweede ronde. Daarbij kan Tavenier flink wat hulp van leden gebruiken. "Als we met veel zijn is het sneller klaar.”

Rendabel

Het gehele project vergt een investering van bijna 500.000 euro. Het grootste deel daarvan wordt gefinancierd met subsidies van het Rijk, gemeente Rotterdam en provincie Zuid Holland. Ook schreef Tavenier een aantal fondsen aan. De resterende 30 procent leent Victoria van de gemeente. "Die betalen we binnen enkele jaren terug dankzij de besparingen op de energierekening. Het is het meest rendabele project dat ik ooit gedaan heb.”

Begin 2024 moet verduurzaming afgerond zijn. Het uiteindelijke doel is de CO2 voetafdruk van Victoria halveren en de energiekosten gelijk houden. Daar is ook een belangrijke rol voor de leden weggelegd benadrukt Tavenier. "Hele kleine dingen zoals veldverlichting en lampen uitdoen en deuren sluiten schelen een hoop energie. Het gebeurt nog heel vaak dat de velden leeg zijn en de lichtmasten nog aan staan. Het is een kleine moeite om ze uit te doen en bespaart een hoop energie. Loop naar de bar en vraag of ze de lichten uitdoen”

Oproep: ben jij enthousiast geworden door dit verhaal en wil je bijdragen aan dit belangrijke project? Meld je dan bij Pieter: [email protected].Kennis van energie is niet nodig want dat leren we je wel. Een flinke dosis enthousiasme wel.