16-1-2023

Felipe Renz, spits van Victoria Heren 1 speelt op WK in India

Het WK hockey in India is in volle gang. En een van de deelnemers is Felipe Renz, de spits van Victoria Heren 1. Wij spraken hem aan de telefoon vanuit het spelersdorp in India.

De 25 jarige Renz komt uit Santiago, de hoofdstad van Chili. Daar begon hij op zijn zesde met hockey. "Ik heb twee oudere broers die allebei ook hockey speelden. Toen ik nog klein was ging ik al mee met hun trainingen.” Hij werd al vrij snel als talent gezien. "Maar dat is in Chili minder moeilijk dan in Nederland hoor”, zegt Renz lachend. "Er zijn in Chili veel minder spelers, dus dan val je veel eerder op”. Al vrij snel werd hij geselecteerd voor het nationale elftal onder 14 en stroomde daarna moeiteloos door naar de onder 16. Met 18 jaar kwam hij in het nationale elftal terecht.

Heb je eerder een WK meegemaakt?

"We hebben ons als Chili niet eerder geplaatst voor een WK maar we hebben wel meegedaan aan de Pan American games. Dat is ook een groot evenement met een sporters dorp en vergelijkbare sfeer.”

Hoe verloopt het WK tot nu toe voor Chili?

"We hebben zaterdag met 3-1 verloren van New Zeeland. Maar we hebben best goed gespeeld. Zeker als je bedenkt dat wij de laagste ranking hebben van alle teams die meedoen. Wij staan 22een Nieuw Zeeland 9e. Dan is 3-1 niet eens zo slecht.”

En maandag verloren van Maleisië

"Ja, dit was wel jammer. We wisten dat dit een van de wedstrijden was die we misschien zouden kunnen winnen. En we hebben ook even voor gestaan, maar helaas uiteindelijk met 3-2 verloren. Toch hebben we ook deze wedstrijd goed gespeeld.”

Sinds deze zomer speel je in Victoria Heren 1. Wat bracht jou naar Rotterdam?

"Ik heb in Chili agricultural science gestudeerd en ik was op zoek naar een baan in de fruit sector. Daarvoor keek ik ook in Europa onder andere in Hamburg en in de regio Rotterdam. Vorig jaar kreeg ik een baan aangeboden als salesmanager bij een grote fruitimporteur in Ridderkerk. Zo ben ik hier terecht gekomen.”

Ben je meteen bij Victoria gaan spelen?

"Ik ben eerst gaan hockeyen bij Ringpass in Delft. Maar ik wilde graag op een iets hoger niveau spelen. Ik sprak met de trainer Tijs (Roozendal red.) en heb twee keer meegetraind. Sinds augustus maak ik deel uit van het team van Victoria.”

Op welke positie speel je?

"Ik ben spits. Zowel in het nationale team als bij Victoria. Ik hou van goals maken hoewel het al enige tijd geleden is dat ik gescoord heb.”

Welke rol neem je op je in het team?

"Bij Victoria ben ik net begonnen dus zeg ik niet zo veel. Ik probeer goed te luisteren maar ik kijk vooral veel omdat ik nog geen Nederland spreek. Maar ook in het nationale team ben ik niet een coachende speler. Ik doe graag wat me wordt opgedragen. En dat doe ik zo goed mogelijk.”

Je woont en werkt in Nederland. Hoe heb je je voorbereid op het WK?

"De coach wilde graag dat ik 1 december naar Santiago kwam voor de voorbereiding met het team maar ik kon vanwege mijn werk pas 15 december gaan. Ik heb toen vanuit Chili doorgewerkt en getraind met het team. We zijn ook naar Buenos Aires gegaan om te trainen. Daar hebben we oefenwedstrijden gespeeld tegen Argentinië en Nederland, twee hele sterke teams. Zij waren daar om de Pro League te spelen. Van Nederland hebben we verloren met 5-1 en 6-0 en van Argentinië verloren we met 4-0. Niet slecht voor ons en het was een goede voorbereiding voor het WK.”

Hoe bereid jij je voor op deze spannende wedstrijden?

"Als we ’s ochtend opstaan gaan we meteen naar de gym om te fitnessen. Dan door naar het ontbijt. Lachend: Hier in India eten we heel lekker maar het zijn vooral veel curry’s. Met kip of chicken masala. Ik vind het lekker maar voor mijn ontbijt neem ik meestal omelet en koffie. Na het ontbijt gaan we als team bij elkaar zitten en vertelt de coach wie er spelen en wat de tactiek wordt. Kort voor de wedstrijd luister ik altijd naar Reggaeton, mijn lievelingsmuziek.”

Donderdag speel je tegen Nederland. Wat verwacht je van de wedstrijd?

"We gaan natuurlijk proberen te winnen. Maar we weten dat het een hele moeilijke wedstrijd zal worden. Het Nederlandse team is een van de favorieten. Ze slapen hier bij ons in hetzelfde dorp dus we komen ze voortdurend tegen. Het is een jong maar heel sterk team. Maar wij hebben niets te verliezen hier. We voelen dus niet de druk die het Nederlandse team wellicht wel voelt. Zij moeten winnen. Wij gaan gewoon ons stinkende best doen en zo goed mogelijk spelen.”