24-3-2022

Victoria helpt Oekraïne - update

Op maandag 14 maart arriveerde de bus met daarin het team van Jong Oekraïne (U21) en hun begeleiding. In de dagen daarna wisten nog meer speelsters, begeleiding en enkele gezinnen ons clubhuis te bereiken. We zijn nu anderhalve week verder. Tijd voor een update.

Het gaat - naar omstandigheden - goed met de meisjes. Ze zijn blij dat ze bij Victoria zijn, tegelijkertijd zijn ze heel verdrietig en bezorgd over hun ouders en andere familieleden die in Oekraïne achterbleven (de modale leeftijd is 15-16 jaar). De groep is heel dankbaar voor wat de leden van de drie Victoria-clubs regelen en organiseren en voor het enorme vangnet aan zorg en hulp dat in deze korte periode is opgetuigd. Een groot compliment voor iedereen die hieraan meewerkt en voor alle drie de sportclubs van Victoria.

Dit hebben we samen gerealiseerd

Het weekend voordat de bus arriveerde, zijn de twee grote hockeykleedkamers ingericht als complete slaapvertrekken. De tennis-bestuurskamer is nu woonkamer waar de groep zich even terug kan trekken. En eten en drinken is geregeld in samenwerking met een aantal bedrijven en organisaties uit de buurt. Onze primaire zorg is - naast het bieden van een veilige omgeving - het voorzien in ‘bed, bad en brood’ zoals dat heet. Een speciaal opvangteam (onder coördinatie van Alexander Renner) is hier dag - en soms ook nacht - mee bezig.

De zorg van het opvangteam gaat verder. Er is met huisartsen, een tandarts, orthodontist, een jeugdpsycholoog en het Franciscus Gasthuis een medisch vangnet opgezet. Enkele kinderen gaan al naar school. Ook heeft een betrokken inwoonster van Kralingen zich gemeld bij het opvangteam om te helpen met vertalen en communiceren- vrijwel geen van de kinderen spreekt Engels. De Engelse lessen van After’s Cool komen dan ook als geroepen.

Veel meisjes zijn gevlucht met niet meer dan een trainingspak en wat sportkleding. Er is gelukkig massaal kleding en toiletartikelen gedoneerd. Ook is er gedacht aan afleiding en ontspanning We zijn dan ook ontzettend blij met de spelletjes, de fietsen of de uitjes die worden aangeboden. De meisjes delen een zorgelijke geschiedenis met allemaal hun eigen verhaal over hoe ze huis en haard zijn ontvlucht. Dat doet enorm veel met ze. Kinderen die zonder ouders zijn gevlucht...stel je dat even echt voor. Even een praatje met ze maken wanneer je ze ziet lopen bij Victoria helpt al. Ook al is dat met handen en voeten. Laat zien dat ze gezien en gehoord worden.

Hoe nu verder?

Het team wil heel graag mee doen aan het WK U21 in Zuid-Afrika. Als het lukt om alle formaliteiten op tijd te regelen, vertrekken zij dinsdag 29 maart. Een kleine groep blijft achter omdat zij te jong zijn of omdat zij geen speelsters van het team zijn. Na het WK is de groep weer welkom bij Victoria. Hoe de opvang na het WK eruit komt te zien, of voor hoe lang dat zal zijn, is nog niet bekend. Het opvangteam werkt hiervoor een aantal scenario’s uit in afstemming met de besturen van Victoria. Ook is er overleg met de formele instanties zoals de gemeente Rotterdam.

We weten dat we met de opvang van dit team iets unieks hebben gerealiseerd binnen de beschermde omgeving van onze sportvereniging. We weten ook dat we uiteindelijk sportclubs zijn met sportieve ambities. We doen ons best om zowel de opvang als het zijn van een sportclub samen te laten gaan. Daarom kan het zijn dat alles soms net iets anders loopt dan je gewend bent. We rekenen op jullie begrip en medewerking.

Bij vragen kun je altijd terecht bij zowel het opvangteam als bij de bestuursleden van de drie clubs en de sportvereniging.

In de media is de afgelopen week vrij veel aandacht geweest voor de opvang die wij op Victoria mogelijk hebben gemaakt. Kijk ook de reportage van RTV Rijnmond.