1-4-2022

Vertrek Jong Oekraïne, wat ging eraan vooraf en hoe nu verder?

De afgelopen twee weken kleurde Victoria blauw-geel. En speelsters van Jong Oekraïne liepen het clubhuis in en uit, trainden op de velden en hadden veel contact met (veelal) onze b-jeugd. Sinds zondag is het leeg in de slaapvertrekken. De bondscoach van het team heeft ervoor gekozen om uit te wijken naar opvang elders en met een meer permanent karakter. De opvang op Victoria was een mooie oplossing maar ook wij waren al bezig met een plan voor een meer permanente opvang. Het plotselinge vertrek viel rauw op ons dak. Verbazing sloeg om in zorg. Hoe gaat het met de meisjes en waar zijn ze? Sinds dinsdag weten we dat ze veilig zijn. En dat ze hun eigen weg kiezen. Enkele nagereisde betrokkenen maken alsnog gebruik van onze opvang en zorg. Voor hun hebben we waarschijnlijk dit weekend een appartement beschikbaar.

Langs deze weg wil ik iedereen bedanken die zich met hart en ziel heeft ingezet voor de opvang van deze gevluchte Oekraïense meisjes en hun coaches. De drie sportverenigingen van Victoria hebben hun deuren en hun hart opengezet om deze groep op te vangen, om voor ze te zorgen en om een veilig onderkomen te garanderen. Waarbij de primaire zorg altijd het welzijn van de groep was.

Ongekend wat leden van Victoria in een hele korte tijd hebben gerealiseerd. Samen met bedrijven en organisaties uit de buurt is werkelijk aan alles gedacht en is echt van alles geregeld. Naast de basisbehoeften zoals bedden, kleding en voedsel was er ook aandacht voor de nodige afleiding. Want soms leek het net een team wat op ‘werkstage’ was. Maar we moeten ons goed realiseren dat dit meisjes, coaches zijn die zich grote zorgen maakten om hun familieleden thuis, om de situatie in hun land.
Nu we weten dat het team niet meer terugkomt is het tijd om de balans op te maken. Met het vertrek van dit jonge hockeyteam is de oorlog in Oekraïne nog niet over. We zullen op zeer korte termijn aangeven hoe we onze bijdrage kunnen leveren aan hulp voor vluchtelingen uit Oekraïne. Ook hoe we omgaan met de vele donaties, zowel financieel als materieel, die we hebben ontvangen.

Olaf Reimers, voorzitter HV Victoria

NB in de media is veel geschreven over het vertrek van het team. Wil je meer weten, spreek dan een van de bestuursleden of betrokkenen van het opvangteam aan.